×

استریل لوازم دندانپزشکی چگونه انجام می شود

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
به ما امتیاز دهید

آموزش خرید هاست و دامنه

اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ سلامت بیماران از جمله وظایف دندانپزشکان است. ممکن است بیماران متوجه اقداماتی مانند استریل لوازم دندانپزشکی و یا سایر روش های کنترل عفونت در دندانپزشکی نشوند، زیرا بسیاری از این مراحل دور از دید بیمار انجام می‌شود.(استریل لوازم دندانپزشکی چگونه انجام می شود)

لزوم استریل و ضد عفونی کردن وسایل دندانپزشکی

استریل لوازم دندان پزشکی یکی از مواردی است که باید در کلینیک های دندانپزشکی توجه خاصی نسبت به آن ها صورت گیرد. وسایلی که دوباره مورد استفاده قرار می گیرند، باید گندزدایی یا استریل شوند.قالب های گرفته شده از دندان بیماران که به خون و بزاق آلوده شده اند، می توانند حاوی ویروس  باشند.

مواد ضدعفونی کننده می توانند در رفع میکروب ها موثر باشند، ولی نباید تاثیر سویی بر مواد قالب گیری داشته باشند.اکثر مطالعات نشان داده که شستشو با آب خالی نمی تواند میکروب ها را برطرف کند.پس از استریل لوازم دندان پزشکی برای جلوگیری از آلودگی آن ها باید آن ها را در پک های استریل قرار داد.

ابزار و وسایل مورد استفاده در استریلیزاسیون:

در گذشته از حرارت خشک (فور) جهت استریل وسایل در دندانپزشکی استفاده می شد ولی هم اکنون از حرارت مرطوب و دستگاه اتوکلاو برای این کار استفاده می شود.توکلاو های مختلفی جهت استریلیزاسیون وسایل دندانپزشکی وجود دارد ولی بهتر است از اتوکلاو هائی استفاده شود که دستگاه خشک کن ووکیوم دارند.

در ضمن انواعی که فیلتر های ضد باکتری دارند بر بقیه ارجهیت دارند.از دیگر وسایلی که در دندانپزشکی برای تمیز کردن استفاده می گردد دستگاه اولتراسونیک است،این دستگاه با ایجاد امواج اولتراسونیک ذرات چسبیده به ابزار دندانپزشکی را کاملا” تمیز کرده و آن ها را آماده برای استریل کردن می کند.

استریل لوازم دندانپزشکی چگونه انجام می شود

مواد مصرفی :

هم اکنون مواد ضدعفونی کننده زیادی در دسترس است که برای ضدعفونی کردن ابزار، سطوح  ودست دندانپزشکان به کار می رود.در هنگام کار بر روی یک بیمار بسیاری از قسمت های یونیت وصندلی دندانپزشکی توسط نایلون های مخصوص یک بار مصرف پوشیده می شود وپس از اتمام کار بیمار تعویض می گردد .سایر سطوح یونیت باید توسط مواد ضدعفونی کننده تمیز گردند.دندانپزشک و دستیاران وی حتما” باید از دستکش یکبار مصرف برای هر بیمار استفاده نمایند.

پک های مخصوصی برای استریل کردن ابزار وجود دارد که ابزار  پس از تمیز شدن در آن ها قرار گرفته و در اتوکلاو قرار می گیرد تغییر رنگ نشانگر روی این پک ها نشاندهنده استریل بودن وسایل است.آینه ها و آبسلانگ های یک بار مصرف در معاینه دندان ها کاربرد دارند.برخی از مطب ها استفاده از وسایل یک بار مصرف را به عنوان تبلیغی بر تمیزی و استریلی مطب مطرح می نمایند .باید دانست بسیاری از ابزار دندانپزشکی یک بار مصرف نیستند وباید به درستی استریل شوند و تنها کاربرد چند قطعه یک بار مصرف دلیل بر رعایت همه نکات نمی باشد(استریل لوازم دندانپزشکی چگونه انجام می شود ؟).

نیروی انسانی آموزش دیده و کار آمد

تمام نکاتی که در فوق مطرح شد هنگامی موثر است که پرسنل مطب با تجربه و دانش  لازم برای به کار گیری آن ها را داشته باشند.صرفا داشتن انوکلاو برای مطمئن شدن از استریلی وسایل کافی نیست .مسئول استریلیزاسیون مطب باید اطلاعات کافی از این فرآیند داشته باشد و ترجیحا” تحصیلات دانشگاهی در این زمینه داشته باشد.نظارت مداوم دندانپزشک بر فرآیند های استریلیزاسیون الزامی است.کلیه پرسنل مطب باید در سلامت کامل باشند ودر مقابل بیماری هائی نظیر هپاتیت بی واکسینه شده باشند.

آموزش استریلیزاسیون تجهیزات دندانپزشکی

آموزش استریلیزاسیون تجهیزات دندانپزشکی یکی از مهارت‌های بسیار حیاتی در حوزه دندانپزشکی است. در دوره دستیار دندانپزشکی آموزشگاه آپادانا در تبریز، این موضوع به عنوان بخش مهمی از آموزش ارائه می‌شود.

استریلیزاسیون تجهیزات دندانپزشکی از اهمیت ویژه‌ای برای اطمینان از بهداشت و سلامت بیماران و اعضای تیم پزشکی در محیط دندانپزشکی برخوردار است. در این دوره، دانشجویان به نکات کلیدی مرتبط با تمیز کردن، استریل کردن و نگهداری تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی آموزش داده می‌شوند.

این آموزش شامل اصول استفاده از وسایل استریلیزاسیون، انتخاب مواد مناسب، پیروی از روش‌های بهداشتی و ایمنی، و بررسی مفاهیم مرتبط با عفونت‌ها و پیشگیری از آنها می‌باشد. با آموزش این مهارت، دستیاران دندانپزشکی توانایی اجرای استانداردهای بهداشتی بالا را خواهند داشت و به کیفیت خدمات دندانپزشکی ارائه شده در مرکز خود اساسی می‌بخشند.

برای آموزش دستیار دندان پزشکی در تبریز با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

تماس با ماتبریز – خیابان آزادی – شهید جدیری جنوبی – ساختمان ۱۷

برای ثبت نام آنلاین دوره آموزشی حضوری و مجازی دستیار دندانپزشکی روی لینک زیر کلیک کنید

به ما امتیاز دهید