×

آموزش مذاکره و مهارت‌های ارتباطی

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
به ما امتیاز دهید

مهارت های ارتباطی هنری نیست که بتوان در یک جمله و یا در یک مبحث آن را توضیح داد و به فهم کامل آن رسید. مهارت های ارتباطی در همه زمینه ها از جمله گفتگو های خانوادگی، اجتماعی، کاری و بسیاری دیگر کاربرد داشته و بدون آن امکان برقرای یک ارتباط سالم و موثر وجود ندارد. مهارت های ارتباطی در مذاکره زیر مجموعه هایی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • خوب گوش کردن یکی از مهارت های ارتباطی
  • افزایش تسلط بر گفتار و کلام از جمله زیر مجموعه های مهارت های ارتباطی است
  • مهارت شفاف کردن بحث و نگارش دقیق
  • زبان بدن از مهمترین زیر مجموعه های مهارت های ارتباطی
  • اصول نمایندگی در مذاکره (آموزش مذاکره و مهارت‌های ارتباطی)

مهارت خوب گوش دادن

برای تقویت مهارت گوش دادن فعال نکات مختلفی وجود دارد. منظور از گوش دادن فعال درک صحبت های گوینده است. همچنین انتقال این پیام به گوینده که شنونده به صحبت های او توجه می کند و مشتاق شنیدن آنها است. رعایت نکاتی که قصد بیان آنها را داریم شنونده را در نیل به این هدف یاری می کند. می توان این نکات را به دو دسته مهارت های کلامی و غیر کلامی تقسیم کرد. (آموزش مذاکره و مهارت‌های ارتباطی)

در واقع در یک رابطه شنیداری باید تمام حواسمان معطوف به طرف مقابل باشد. به عبارت دیگر غیر از گوش ها، سایر حواس مثل بینایی، لامسه، توجه و تمرکزمان باید معطوف به آن گفت و گو باشد.

ممکن است مهارت خوب گوش دادن ساده به نظر برسد؛ اما موانع زیادی بر سر راه آن قرار دارد. این موانع را می توان به دو دسته موانع خارجی و موانع درون فردی تقسیم بندی کرد.

افزایش تسلط بر گفتار و کلام از جمله زیر مجموعه های مهارت های ارتباطی است

خوب حرف زدن یک هنر است. این که در حین گفتگو مرتب تپق بزنید و یا اینکه نتوانید جملاتتان را کامل کرده و یا تن صدایتان را تنظیم کنید در ذهن طرف مقابل شما را فردی فاقد اعتماد به نفس و دانش کافی جلوه گر خواهد کرد و این تصور بر روند مذاکره و موقعیت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین باید تمرین کنید که یک سخنران خبره باشید. (آموزش مذاکره و مهارت‌های ارتباطی)

هنر شفاف صحبت کردن

با شفاف صحبت کردن می توانیم منظور و پیام خود را کاملا روشن و واضح انتقال داده و مانع بدفهمی و یا بروز سوء تفاهم شویم.

هر چه پیام ما روشن تر باشد، توجه به آن راحت تر بوده و هر چه شنونده توجه بیشتری کند، منظور ما را بهتر درک خواهد کرد.

بخش عمده ای از شفاف صحبت کردن در انتقال مفید و مختصر پیام خلاصه می شود.

مفید و مختصر صحبت کردن باعث می شود محتوای صحبت های ما برای فرد مقابل واضح و روشن باشد. (آموزش مذاکره و مهارت‌های ارتباطی)

به این منظور رعایت سه راهکار زیر می تواند موثر باشد:

  • پرداختن به اصل موضوع
  • تا حد ممکن کوتاه صحبت کنید
  • در یک نوبت گفتگو بر روی تعداد کمی از موضوعات تمرکز کنید

اهمیت زبان بدن و ارتباط غیرکلامی

در حالی که کلید موفقیت در روابط شخصی و شغلی در توانایی شما برای برقراری ارتباط خوب نهفته است، اما این تنها به کمک کلماتی که استفاده می‌کنید، میسر نخواهد شد. بلکه نشانه‌های غیرکلامی یا “زبان بدن” شما تاثیر بیشتری در این امر دارد. زبان بدن استفاده از رفتارهای بدنی، عبارات و طرز رفتار برای برقراری ارتباط غیر کلامی است که غالبا غریزی و گاهی آگاهانه انجام می‌شود. (آموزش مذاکره و مهارت‌های ارتباطی)

به بیان دیگر

چه از آن آگاه باشید و چه نباشید، هنگام تعامل با دیگران، به طور مداوم سیگنال‌های بی‌کلام ارسال خواهید کرد. تمام رفتارهای غیرکلامی شما (حرکاتی که انجام می‌دهید، وضعیت بدن، لحن صدا، میزان تماس چشمی شما) پیام‌های محکمی برای مخاطب می‌فرستند. حتی وقتی ساکت هستید، هنوز بدون گفتگو صحبت می‌کنید.

در برخی موارد، آنچه از دهان شما بیرون می‌آید و آنچه از طریق زبان بدن خود برقرار می‌کنید، ممکن است دو چیز کاملا متفاوت باشد. اگر یک چیز بگویید، اما زبان بدن شما چیز دیگری نشان دهد، شنونده شما احتمالا احساس می‌کند که شما صادق نیستید.

نشانه‌های ارتباطی غیر کلامی شما (نحوه گوش دادن، نگاه کردن، حرکت و واکنش شما) به فردی که با او ارتباط برقرار می‌کنید، نشان می‌دهد که آیا صحبت‌های او برای شما مهم است یا نه. وقتی سیگنال‌های غیرکلامی شما با کلماتی که می‌گویید مطابقت دارند، اعتماد، وضوح و روابط موثر را افزایش می‌دهند. اگر این کار را نکنند، می‌توانند تنش، بی‌اعتمادی و سردرگمی ایجاد کنند.

اگر می‌خواهید یک ارتباط برقرار بهتر شوید، مهم است که نه تنها نسبت به زبان بدن و نشانه‌های غیرکلامی دیگران بلکه نسبت به خود نیز حساسیت بیشتری داشته باشید. (آموزش مذاکره و مهارت‌های ارتباطی)

اصول نمایندگی در مذاکره

گاهی شما به عنوان نماینده یک شخص و یا سازمان با سازمان و یا شخص دیگر وارد مذاکره می شود. قبل از هر چیز باید اصول نمایندگی را یاد گرفته باشید. اصول نمایندگی مذاکره را به Principal-Agent Negotiation و یا Agent-Agent Negotiation  هم می شناسند. فردی که به عنوان نماینده وارد گفتگو می شود در درجه اول حدود و اختیاراتی دارد و نمی تواند از این حدود تعدی کرده و خارج شود. نمی تواند تصمیمات شخصی بگیرد. البته این موضوع به اختیارات آن بستگی دارد. برخی افراد که نماینده مذاکره می شوند اختیارات تام داشته و می توانند آزادانه عمل کنند. (آموزش مذاکره و مهارت‌های ارتباطی)

سرفصل‌های دوره آموزشی فن بیان و سخنوری

  • مهارت‌های کلامی و تقویت حنجره
  • آشنایی با مهارت های ارتباطی موثر
  • نگارش متن سخنرانی
  • راهکارهای رفع خجولی
  • اصول متقاعد سازی
  • روش های حاضر جوابی، بداهه گویی
  • زبان بدن
  • مدیریت جلسات
  • روش های غلبه بر ترس و استرس در سخنرانی
به ما امتیاز دهید