×

هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
به ما امتیاز دهید

آموزشگاه آپادانا در تبریز

داروهای امروزی تركیبات قوی شمیایی هستند كه برای درمان بیماری، بهبود ضایعات و تسكین درد به كار می روند(هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم). این داروها به سلامتی افراد كمك می كند و در صورتی كه داروهای امروزی صحیح مصرف شوند می توانند بسیاری از ناخوشی ها از سردرد گرفته تا بیماری قلبی را درمان ، یا سلامتی ما را تضمین كنند.

تشخیص بیماری و تجویز داروی مناسب برای کنترل و بهبود آن یکی از مهم ترین مراحل درمان است. اما مسلما نحوه درست مصرف دارو در روند بهبودی بیمار تاثیر بسیار مهمی دارد و چنانچه بیمار دارو را به درستی مصرف نکند تشخیص درست و تجویز داروی مناسب فایده ای به حال وی ندارد. خطاهای مختلفی ممکن است در رابطه با مصرف دارو پیش بیاید که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می باشد.
– مصرف داروی اشتباه
– مصرف زیاده از حد دارو
– مصرف همزمان داروهایی که با هم تداخل مصرف دارند.
– عدم رعایت زمان درست مصرف دارو
اشتباهات و خطاها در مصرف داروها بسیار شایع تر از آن چیزی است که شما فکر می کنید. آگاهی از نحوه صحیح مصرف دارو، شرایط مناسب برای نگهداری دارو و آگاهی از اقدامات لازم در صورت مصرف بیش از حد دارو به طور تصادفی نکات بسیار مهم و ضروری هستند. (هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم)

هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم

هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم

ابتدا نگاهی به تعریف نسخه بیاندازیم؛

نسخه عبارت است از یک دستور دارویی که به طور کتبی و یا شفاهی از طرف پزشک، دندانپزشک و یا سایر افرادی که مطابق قانون اجازه تجویز دارو را دارند صادر می‌گردد. صفت مشخصه‌ای که نسخه دارویی بایستی دارا باشد این است که دارویی معین، در زمان مشخص جهت فرد بخصوصی تجویز شود. (هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم)

اولین نکته ای که باید به هنگام دریافت داروها دقت کنید، بررسی برچسب داروهاست که مسئول داروخانه در مورد دستور مصرف دارو بر روی آن ها زده است. این برچسب می بایست خوانا باشد، در غیر این صورت از مسئول داروخانه بخواهید با حروف درشت برچسب را بنویسد. دقت کنید که حتماً تمامی دستورهای مندرج در برچسب دارو را متوجه شوید و آنها را به دقت رعایت فرمایید.

اگر سؤالی در مورد نسخه خود دارید از مسئول داروخانه، پرستار یا پزشكتان بپرسید. این افراد از كمك به شما خوشحال خواهند شد.

مسئول داروخانه شما می تواند موارد زیر را در اختیارتان بگذارد:

ظروفی كه به آسانی باز می شود. اگر ظروفی كه به خاطر كودكان درِ آنها به سختی باز می شود، برای شما مناسب نیستند از مسئول داروخانه ظروفی را درخواست كنید كه درِ آنها به آسانی باز می شوند. (هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم)

اصول مصرف صحیح دارو

میزان مصرف باید مطابق نظر پزشک باشد. هیچ فردی نمی‌تواند تعداد دفعات و دوز مصرفی دارو را مطابق میل شخصی عوض کند. زیرا ممکن است استفاده بیش از اندازه از دارو باعث بروز عوارضی مانند مسمومیت، حالت تهوع یا گیجی شود.

زمان مصرف دارو: بعضی داروها برای جذب بهتر باید با معده‌ی خالی مصرف شوند درحالی‌که بعضی دیگر از داروها ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در معده شود و بهتر است با غذا مصرف شود. این مورد را پزشک هنگام ویزیت تذکر می‌دهد.

شکل مصرف دارو: قرص‌ها از ترکیباتی هستند که با بلعیدن یا جویدن مصرف می‌شوند. بلعیدن قرص نباید به تنهایی باشد و حتما باید با آب باشد. این بخش در مورد استفاده از داروها مهم‌ترین بخش است. چون استفاده‌ی  نادرست از قرص مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند. (هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم)

هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم

همراه دارو چه نوشیدنی بخوریم؟

بهترین نوشیدنی برای خوردن  قرص آب است. آب باعث می‌شود قرص به دیواره‌ی مری نچسبد و به راحتی از آن عبور کند.

ممکن است بپرسید مایعات دیگر هم می‌تواند از چسبیدن قرص به مری جلوگیری کند. پس می‌توان قرص‌ها را با آبمیوه، چای یا شیر می توان مصرف کرد؟ پاسخ ما به این سوال منفی است. چون آب علاوه بر روان کردن حرکت قرص باعث باز شدن راحت آن در معده و جذب مواد شیمیایی موجود در آن می‌شود درحالی‌که مثلا شیر ممکن است باعث از بین بردن خاصیت آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود یا مانع جذب آهن شود. (هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم)

چرا خوردن قرص با چای ضرر دارد؟ نوشیدنی‌های داغ مانند چای اثر قرص را از بین می‌برند. همچنین کافئین موجود در چای و قهوه باعث می‌شود مخرب است.

چای سبز نیز حاوی ویتامین k است و باعث می‌شود داروهاای ماند وارفارین که رقیق کننده‌ی خون هستند اثربخشی خوبی نداشته باشند.

چرا باید برخی داروها را همراه غذا بخوریم؟

آموزشگاه آپادانا با ارائه دوره تکنسین داروخانه به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان یک تخصص‌کار در زمینه داروها و مراقبت از بیماران، مهارت‌های لازم را کسب کنید. در این دوره، علاوه بر آموزش اصول داروشناسی و داروهای مختلف، به موارد مهمی مانند تدابیر مصرف داروها توجه ویژه داده می‌شود.

در دنیای داروها، برخی از داروها عوارضی نظیر تحریک معده، سوهاضمه، زخم یا التهاب را به همراه دارند. اما یادگیری نکاتی اساسی مثل مصرف داروها به همراه غذا می‌تواند این اثرات ناخوشایند را کاهش دهد. در دوره تکنسین داروخانه در آموزشگاه آپادانا، شما خواهید آموخت که برای جلوگیری از عوارض ممکن به دلیل مصرف داروها، نیازی به یک وعده غذایی کامل نیست. میان وعده‌هایی سبک مانند بیسکوییت یا ساندویچ کافی خواهد بود.

همچنین، در مورد داروهای خوراکی دیابت نیز این اصل صدق می‌کند. مصرف داروها به همراه غذا می‌تواند از قند خون بسیار پایین (هیپوگلیسمی) جلوگیری کند. همچنین، مکمل‌های آنزیمی برای پانکراتیت مزمن نیز باید همراه غذا مصرف شوند تا به بدن در پردازش وعده غذایی کمک کنند.

در ختام، داروهای آنتی اسید ها و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی نیز توصیه می‌شوند تا همراه وعده غذایی یا میان وعده مصرف شوند. این داروها به تنهایی از تولید پروستاگلاندین‌ها و مواد شیمیایی که درد و التهاب را تقویت می‌کنند پیشگیری می‌کنند و همچنین از معده در برابر اسید روده محافظت می‌کنند. گروهی از داروهای دیابت به نام “سولفیل‌اوره” نیز توصیه می‌شود همراه با وعده غذایی مصرف شوند تا خطر قند خون پایین کاهش یابد.

با شرکت در دوره تکنسین داروخانه در آموزشگاه آپادانا، شما می‌توانید به عنوان یک تخصص‌کار حرفه‌ای در زمینه مراقبت از بیماران و داروها مهارت آموزی کنید و نقش حیاتی در ارتقاء سلامتی جامعه ایفا کنید

چرا باید برخی داروها را بعد از غذا بخوریم؟

مصرف این دارو ها بعد از غذا می تواند به کاهش عوارض جانبی شدید مرتبط با معده کمک کند. همچنین همانند ژل های ضد قارچ یا دارو های مایع ، برفک یا زخم دهان که احتمال بلع یا شستشو آن ها وجود دارد ،جذب خون نمی شوند. انتی بیوتیک ها و دارو های اچ.آی.وی در این گروه قرار دارند.

كارهایی كه نباید انجام دهید

  • به انتقال داروها به ظروف دیگر اقدام نكنید مگر با موافقت مسئول داروخانه یا پزشكتان.
  • مصرف داروهای خود را قطع نكنید یا بدون مشورت پزشك دوز آنها را تغییر ندهید حتی اگر احساس می كنید حالتان بهتر می شود.
  • در صورتی كه شما داروهای خود را صحیح مصرف كنید می توانید به سلامتی خود كمك كنید.
  • داروهای فرد دیگر را مصرف نكنید یا داروهای خود را به دیگران ندهید.
  • در تاریكی، دارو مصرف نكنید ؛ چراغ را روشن كنید تا اشتباهاً داروی دیگری مصرف نكرده باشید.
  • تا وقتی متوجه دستورالعمل مصرف بی ضرر دارو نشدید، آن را مصرف نكنید.
  • داروهایی را كه برچسب ندارند یا تاریخ مصرف آن منقضی شده یا ظاهر آنها تغییر یافته یا فاسد شده است نگهداری نكنید.
  • سیستمی را ایجاد كنید تا برچسبهای روی دارو را نگهداری نمایید (در صورت لزوم از افراد دیگری كمك بگیرید.)

هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم

مصرف داروهای متعدد

عده بسیاری بیش از یك بیماری یا چند نوع اختلال در بدن خود دارند كه این امر مستلزم مصرف داروهای متفاوت برای درمان آنهاست. داروهای مذكور ضمن آنكه فوایدی دارند، چنانچه به طور صحیح مصرف نشوند ممكن است ضررهای جدی به همراه داشته باشند. (هر آنچه باید در مورد داروها بدانیم)

برای پیشگیری از اثرات متقابل داروها ، تمامی داروهایی كه مصرف می كنید از جمله داروهای آزاد را به پزشك خود بگویید (فهرستی از داروهای مصرفی خود را برای مراجعه بعدی هم آماده كنید).

برای اجتناب از مصرف داروهای متعدد ، همیشه از نوع دارو و علت آن آگاه شوید. برای مصرف بی ضرر داروها از دستورات پزشك پیروی كنید و حتماً دقت فرمایید كه مصرف همزمان داروهای آزادی كه می خرید ، از جمله كرمِها و لوسیون ها همراه با سایر داروهای تجویزیتان ضرر نداشته باشد. (از داروساز داروخانه در این مورد سؤال كنید).

دوره تکنسین داروخانه در آموزشگاه آپادانا

داروها، ابزار حیاتی در سیستم بهداشت و درمان هستند. آشنایی با مفاهیم اساسی در مورد داروها اساسی‌ترین قدم برای تکنسین‌های داروخانه است. در دوره تکنسین داروخانه در آموزشگاه آپادانا، شما می‌توانید اطلاعات مهم زیر را کسب کنید:

  • طب دارویی: آموزشگاه آپادانا به شما اصول و مفاهیم پایه طب دارویی می‌آموزد. این شامل نحوه عملکرد داروها در بدن، تأثیرات جانبی، و نحوه تعاملات میان داروها می‌شود.
  • انواع داروها: در دوره، انواع مختلف داروها اعم از داروهای تجویزی، بدون نیاز به نسخه، و مکمل‌های غذایی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • نگهداری و نحوه تجهیزات داروخانه:شما می‌آموزید چگونه داروها را به‌طور صحیح نگهداری کنید و تجهیزات داروخانه را مدیریت کنید.
  • قوانین و مقررات:در دوره، قوانین مربوط به توزیع و نگهداری داروها و نقش تکنسین داروخانه در اجرای این قوانین آموزش داده می‌شود.
  • مهارت‌های فنی:شما مهارت‌های فنی مورد نیاز برای تجهیزات و نرم‌افزارهای مرتبط با داروخانه را یاد می‌گیرید.
  • انسان‌شناسی و ارتباطات:تکنسین‌های داروخانه باید بتوانند با بیماران و کادر درمانی به‌طور مؤثر ارتباط برقرار کنند. در دوره، مهارت‌های ارتباطی و انسان‌شناسی نیز تدریس می‌شوند.

آموزشگاه آپادانا به شما این فرصت را می‌دهد تا تخصص و دانش لازم برای ایفای نقش حیاتی تکنسین داروخانه را کسب کنید و به بهبود سیستم بهداشت و درمان کمک کنید.

سرفصل‌های دوره تکنسین داروخانه پیشرفته

آشنایی با داروهای خاص

تایید نسخ خاص و تک قلمی در سیستم بیمه

ثبت و تایید نسخ کاغذی و آنلاین

ثبت فاکتور شرکت های دارویی

فعال سازی بارکدهای دارویی غیر فعال

محاسبه درصد بیمه نسخ خاص (شیمی درمانی، ام اس و…)

مدیریت انبار و موجودی داروخانه

نرم افزار داروخانه پیشرفته (تعریف پزشک، دارو، کد بیمه و…)

 

سرفصل‌های دوره تکنسین داروخانه مقدماتی

آشنایی با اشکال دارویی

دسته‌های درمانی داروها

فرآورده‌های آرایشی بهداشتی

داروهای گیاهی

تجهیزات پزشکی

نسخه خوانی و قفسه چینی دارو

به ما امتیاز دهید