×

انواع آلرژی و داروهای مقابله با آن‌ها

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
به ما امتیاز دهید

(انواع آلرژی و داروهای مقابله با آن‌ها) آلرژی بیماری رایجی است که در افراد ممکن است با شدت متفاوت بروز کند. معمولاً بیشتر آلرژی‌ها درمان قطعی ندارد اما راهکارهایی وجود دارند که شدت این بیماری را کاهش می‌دهند.

نشانه‌های آلرژی در افراد ممکن است متفاوت باشد: گرفتگی و احتقان بینی، عطسه، خارش بینی، ترشح از بینی، خارش گوش‌ها یا سقف دهان، التهاب چشم شامل قرمزی و اشک‌ریزی، التهاب‌های پوستی که نواحی از پوست خشک قرمز و خارش‌دار می‌شود، کهیر که ضایعات خارش‌دار پوست هستند، آسم و مشکل در تنفس به صورت کوتاه شدن نفس، سرفه و خس خس سینه(انواع آلرژی و داروهای مقابله با آن‌ها).

علت آلرژی چیست؟

یک واکنش آلرژیک ممکن است در ھر نقطه از بدن اتفاق بیفتد. مانند پوست، چشم‌ھا، دیواره معده، بینی، سینوس‌ھا، گلو، ریه‌ھا. در واقع سلول‌ھای ایمنی در این قسمت‌ھا واقع شده‌اند تا با عوامل مھاجمی که از طریق استنشاق یا بلع وارد می‌شوند و یا در تماس با پوست قرار می‌گیرند مقابله کنند. واکنش سلول‌ھای ایمنی در مقابل آلرژن منجر به ایجاد علائم می‌شود.

بدن ما همیشه در مقابل عواملی مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود دفاع می‌کند، اما گاهی به اشتباه مواد بی‌ضرری مانند گرده‌ گیاهان را به‌عنوان عامل آسیب‌زننده می‌شناسد و در مقابل‌شان واکنش دفاعی نشان می‌دهد. در چنین شرایطی، سیستم ایمنی بدن ماده‌ای علیه عامل آلرژی‌زا تولید می‌کند که پادتن نامیده می‌شود. این فرایند باعث می‌شود فرد علائم آزاردهنده‌ای را تجربه کند. علائمی که آن را نشانه‌های آلرژی می‌نامیم. (دوره نسخه پیچی در تبریز)

انواع آلرژی

آلرژی فصلی

کسانی که آلرژی فصلی دارند با فرا رسیدن فصلی که در آن علائم آلرژی ظاهر می‌شود برای یک مبارزه آماده می‌شوند: مبارزه برای حفظ کیفیت زندگی. علائم آلرژی می‌توانند ما را در ساعات کار، خواب و تفریح با مشکلات جدی روبه‌رو کنند. (انواع آلرژی و داروهای مقابله با آن‌ها)

در هر فصل گیاهان گوناگونی شروع به گرده افشانی یا تولید و پخش کردن هاگ می‌کنند. گاهی در جاهای مختلف گیاهان متفاوتی وجود دارند که زمان گرده افشانی آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. آیا اگر یک فرد به یکی از این گیاهان، گرده‌ی آن‌ها یا هاگ آن‌ها حساسیت داشته باشد، زمان بروز حساسیت فقط در یک فصل خاص خواهد بود؟ آیا وقتی گرده افشانی گیاه مربوطه تمام می‌شود علائم حساسیت برطرف می‌شود؟ (آموزش نسخه پیچی، نسخه خوانی در تبریز)

اما فقط گیاهان مسئول آلرژی فصلی نیستند. با آغاز اسفند ماه و بالا گرفتن تب خانه تکانی، با شروع تابستان و افزایش استفاده از استخر و امثال این موارد استفاده از برخی مواد شیمیایی زیاد می‌شود. اگر کسی به این مواد آلرژی داشته باشد آیا علائم آلرژی در مدت استفاده بیشتر از این مواد بیشتر نمی‌شود؟ (استخدام در داروخانه در تبریز)

در حدود یک پنجم افراد به نوعی از آلرژی مبتلا هستند و حدود ۸ درصد جمعیت عادی دچار آلرژی فصلی است. عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، خارش گلو، بروز قرمزی روی پوست، تنگی نفس و سایر علائم در همه ساعات شبانه‌روز با شدت و ضعف همراه فرد مبتلا هستند.

آلرژی تنفسی

اگر محل مورد آلرژی ریه و مجاری تنفسی باشد، راه‌های تنفسی یا همان نایژه‌ها دچار التهاب می‌شود؛ یعنی باریک‌تر شده و عبور هواکمتر انجام می‌شود. این باعث شده شخص هنگام بروز آلرژی به سختی نفس کشیده و دچار سرفه و خس‌خس شود. این حالت معمولا به اسم آلرژی تنفسی شناخته می‌شود که در کودکان و افراد مسن بیشتر است. (انواع آلرژی و داروهای مقابله با آن‌ها)

از آنجا که تنفس یکی از اعمال بسیار حیاتی است باید در مواجهه با آلرژی تنفسی یا همان آسم بسیار با دقت عمل کرد، حتماً زیر نظر پزشک باشید، از مواد آلرژی‌زا دوری کرده و همچنین ممکن است در شروع آلرژی یا هنگام بروز آلرژی، نیاز به گرفتن داروهای مختلف برای کنترل حملات آلرژی تنفسی یا همان آسم باشد.

انواع آلرژی و داروهای مقابله با آن‌ها

آلرژی پوستی

آلرژی پوستی که اکثراً پزشکان به آن درماتیت نیز می‌گویند، با خارش، قرمز شدن و پوسته‌پوسته شدن پوست همراه است که این بسته به موادی که به آن حساسیت دارید، ممکن است شدت کم یا زیاد داشته باشد. گاهی اوقات آلرژی پوستی به‌حدی است که در سطح پوست برجستگی‌های دردناک ایجاد شده که به آن اصطلاحاً کهیر می‌گویند.

حساسیت پوستی ممکن است به انواع پلاستیک‌های لاتکس و یا مواد شوینده عطرها و خوراکی‌های مختلف باشد؛ حتی بعضی از اشخاص به نور شدید آفتاب حساسیت دارند. برای برطرف کردن آلرژی پوستی یا هر نوع حساسیت دیگری، ابتدا باید ماده حساسیت زا را شناسایی و سپس از آن پرهیز کرد. همچنین می‌توان با تقویت پوست، از بروز آلرژی پوستی پیشگیری کرد مثل خوردن انواع ویتامین‌های B و ویتامین A  می‌تواند در تقویت پوست کمک کند. (انواع آلرژی و داروهای مقابله با آن‌ها)

سرفصل‌های دوره تکنسین داروخانه پیشرفته

آشنایی با داروهای خاص

تایید نسخ خاص و تک قلمی در سیستم بیمه

ثبت و تایید نسخ کاغذی و آنلاین

ثبت فاکتور شرکت های دارویی

فعال سازی بارکدهای دارویی غیر فعال

محاسبه درصد بیمه نسخ خاص (شیمی درمانی، ام اس و…)

مدیریت انبار و موجودی داروخانه

نرم افزار داروخانه پیشرفته (تعریف پزشک، دارو، کد بیمه و…)

سرفصل‌های دوره تکنسین داروخانه مقدماتی

آشنایی با اشکال دارویی

دسته‌های درمانی داروها

فرآورده‌های آرایشی بهداشتی

داروهای گیاهی

تجهیزات پزشکی

نسخه خوانی و قفسه چینی دارو

به ما امتیاز دهید