×

دوره بازرسی جوش در شیراز

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
به ما امتیاز دهید

آموزش حضوری و مجازی بازرسی جوش در شیراز به همراه صدور گواهینامه معتبر. آموزش بازرسی جوش و تست های مخرب و غیر مخرب در شهر شما به صورت غیر حضوری و با ارسال پک آموزشی آموزشگاه آپادانا. آموزش بازرسی جوش به همراه ارسال جزوات و فیلم های آموزشی بهترین اساتید آموزشگاه آپادانا (دوره های بازرسی جوش در شیراز).

دوره های بازرسی جوش به صورت مجازی

برای ثبت نام غیر حضوری در کلاس های بازرسی جوش با کارشناسان آموزشگاه آپادانا تماس حاصل فرمایید. این آموزش ها حاصل زحمات چندین ساله اساتید آموزشگاه بوده و به صورت فیلم های آموزشی با کیفیت عالی برای شما ارسال می گردد. در این آموزش ها از صفر تا صد روش ها و مراحل بازرسی جوش و تست های غیر مخرب به صورت عملی آموزش داده می شود (دوره های بازرسی جوش در شیراز)

بازرس جوش یعنی چه؟

بازرسی جوش به صورت بازرسی و کنترل کیفیت و کمیت مراحل جوشکاری انجام شده بر روی محصولاتی مانند لوله ، مخزن و انواع ساز ها تعریف میشود. بسیاری از ویژگی های جوشکاری در حین بازرسی جوش ارزیابی می شوند که برخی به اندازه جوش و بعضی دیگر به وجود ناپیوستگی در جوش مرتبط هستند. از این جهت ، اندازه جوش بسیار مهم است زیرا مستقیما به قدرت و عملکرد جوش بستگی دارد. معمولا بازرسی جوش به چند دلیل انجام می شود که معمول ترین آنها مشخص کردن تناسب کیفیت جوش با کاربرد مورد نظر است.

به منظور ارزیابی کیفیت جوش ، ابتدا باید معیارهایی تعیین کرد که به واسطه آنها بتوانیم ویژگی های جوش را مقایسه کنیم. علاوه براین ، برای نشان دادن اینکه چه سطحی از ناپیوستگی جوش قابل پذیرش است ، از کدها و استانداردهای خاصی که برای کاربردهای جوشکاری توسعه یافته ، استفاده می شود.(دوره های بازرسی جوش در شیراز)

بازرس جوش چه وظایفی دارد؟

بازرس جوش فردی است که مسئول نظارت بر حسن اجرای اتصال ، مجموعه و سازه جوشی است. بنابراین بطور طبیعی او می بایست اطمینان حاصل کند که تمامی فعالیت های مربوطه به درستی در حال انجام هستند. بازرس جوش در انتهای کار و به عنوان آزمونگر اتصال ، مجموعه ، سازه یا تجهیز جوشی وارد نمی شود ، بلکه او از ابتدای کار و به هنگام تامین قطعات و مواد پایه و مصرفی مورد نیاز تا به هنگام تحویل دهی ساختار جوشکاری شده حضور دارد. از این استانداردهای مربوطه از جمله استاندارد ایزو ۳۸۳۴ (ISO 3834) فعالیت های مرتبط با بازرسی و آزمون که به نوعی بیانگر وظایف گروه بازرسی جوش است را به سه گروه کلی تقسیم می نمایند:

  • فعالیت های مربوط به بازرسی و آزمون پیش از جوشکاری
  • فعالیت های مربوط به بازرسی و آزمون حین از جوشکاری
  • فعالیت های مربوط به بازرسی و آزمون پس از جوشکاری

فرصت های شغلی دوره های بازرسی جوش

استخدام بازرس جوش در موسسات تولیدی و صنعتی بزرگ مانند شرکت نفت ، شرکت گاز ، شرکت پتروشیمی ، ماشین سازی (ماشین سازی اراک، ماشین سازی تبریز و…) ، شرکت ایران خودرو ، شرکتها و کارخانجات سازنده قطعات صنعتی مانند قطعات خودرو ، تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی ، لوازم خانگی ، کارگاه های کوچک و بزرگ تولیدی از قبیل در و پنجره‌سازی آهنی و آلومینیومی ، لوله‌کشی شوفاژ و حرارت مرکزی ، لوله‌کشی گاز خانگی و تجاری ، ساخت انواع کابینت ، میز تحریر ، کمد و فایل ، بازرس جوش و صافکاری انواع خودرو ها امکان پذیر است. چون معمولا کار بازرس جوش در صنایع مختلف به هم شباهت های زیادی دارد ، بازرس می تواند به راحتی در صنایع گوناگون فعالیت کند. او می تواند به پست هایی مانند سرکارگر ، مسئول شیفت یا مدیر کارگاه ساخت ارتقا یابد.

با کسب تجربه بیشتر نیز امکان کسب پست هایی در بخش های بازرسی جوشکاری ، کنترل کیفیت یا تست غیر مخرب وجود دارد. بسیاری از جوشکارانی که تحصیلات دانشگاهی دارند ، به عنوان تکنسین و بازرس جوش مشغول به کار می شوند.
همچنین جوشکاران باتجربه در صورت داشتن سرمایه لازم می توانند به صورت مستقل کار کرده و کارگاه جوشکاری راه اندازی کنند. با توجه به اینکه جوشکاری یکی از مشاغلی است که تقریبا در همه صنایع به آن نیاز است ، بازارکار خوبی برای جوشکاران در کشور وجود داشته و آینده شغلی مناسبی نیز پیش روی آنها قرار دارد.(دوره های بازرسی جوش و تست های غیر مخرب در شیراز)

مخاطبان دوره بازرسی جوش و تست های غیر مخرب چه کسانی هستند؟

مخاطبان دوره بازرسی جوش و تست های غیر مخرب ، کليه فارغ التحصيلان رشته هاي فني مهندسي بالاخص مهندسی مکانیک – عمران – مواد  – متالورژینفت – پتروشیمی  – شیمی و …  علاقه مندان به حوزه بازرسی ، کليه کارشناسانبازرسان و ناظران شرکتها و سازمانها و مديران شاغل در واحدهاي  فني – مهندسي، توليد، کنترل کيفيت، بازرسي فني و ساختمانی و عمرانی و تمامیه علاقمندان به این دوره می باشد(دوره­ های مشاوره بازرسی جوش در شیراز)

انواع بازرسی جوش کدامند؟

۱- بازرسی چشمی جوش (VT)

۲- تست مایعات نافذ (PT)

۳- تست ذرات مغناطیسی (MT)

۴-  تست آلتراسونیک (UT)

منظور از VT یا بازرسی چشمی چیست؟

بازرسی چشمی VT که مخفف کلمه انگلیسی (visual test) است ، یکی از متداول ترین روش های بازرسی جوش است و علت آن ساده بودن و ازران بودن این تست نسبت به سایر روش های بازرسی است. بازرسی چشمی VT  هم میتواند با چشم غیر مسلح و هم با چشم مسلح انجام شود. تمام عیوب ظاهری جوشکاری ترک های سطحی ، بریدگی کناره جوش ، روی هم افتادگی ، ذوب ناقص و … را مشخص کرد اما تنها نکته  منفی بازرسی چشمی VT این است که در این روش تنها عیوبی قابل تشخیص است که به هر نحوی به سطح راه پیدا کرده باشد و عیوبی که در داخل جوش وجود دارند با این روش متاسفانه قابل تشخیص نیست.(دوره های بازرسی جوش و تست های غیر مخرب در شیراز)

PT یعنی چه؟

بازرسی مایعات نافذ PT (به انگلیسی: Dye penetrant inspection) یکی از روش‌های آزمایش های غیر مخرب (NDT) است. در این روش (بازرسی مایع نافذ یا تست PT) سطح قطعه با مایعی رنگی قابل مشاهده یا فلورسنت پوشیده می‌شود. پس از مدتی این مایع نافذ در درون شکاف‌ ها و حفره ‌های سطحی قطعه نفوذ می‌کند. پس از آن مایع از سطح جسم زدوده می‌شود و ماده ظاهر کننده به روی سطح پاشیده می‌شود. اختلاف روشنایی مایع نافذ و ظاهر کننده باعث می‌شود که عیوب سطحی به راحتی مشاهده شوند.(تست های غیر مخرب در شیراز)

منظور از MT چیست؟

هنگامی که یک ماده فرومغناطیس تحت میدان مغناطیسی قرار می گیرد مغناطیسی شده و ناپیوستگی ها و عیوبی که خطوط میدان مغناطیسی را به صورت عرضی قطع می کنند ، سبب ایجاد یک نشت میدان اطراف خود می شود. هنگامی که ذرات بسیار ریز از پودر فرومغناطیس بر روی سطح پاشیده می شوند ، مقداری از این ذرات به دلیل نشتی میدان به وجود آمده ناشی از عیوب دور هم تجمع می کنند.تجمع این ذرات نشان دهنده ی موقعیت عیب است. ضمن اینکه شکل و مقدار ناپیوستگی نیز مشخص می شود.

در تست ذرات مغناطیسی MT ، ابتدا قطعات مورد بازرسی مغناطیسی شده و سپس پودر مغناطیسی بر روی سطح اعمال می گردد. الگوی بوجود آمده از پودر مغناطیسی آزمایش شده و نهایتا میدان مغناطیسی از روی قطعه برداشته می شود. تست MT یک روش حساس و دقیق برای مواد فرومغناطیس ، برای شناسایی ترک های ریز و کم عمق در روی سطح است.(تست های غیر مخرب در شیراز)

UT به چه معناست؟

تست اولتراسونيک (UT) نيز يکي ديگر از روش هاي تست هاي غير مخرب (NDT) مي باشد که در آن امواج صوتي با فرکانس بالا (در رنج مگا هرتز) به داخل ماده ي مورد آزمايش وارد مي شوند و عيوب داخلي را رديابي مي کنند. امواج صوتي همراه با مقداري کاهش انرژي در اثر پديده ي ترقيق صوت ، در داخل مواد حرکت مي کنند و از مرزها منعکس مي شوند در اثر کاربردها ، موج منعکس شده براي تشخيص وجود و محل عيب و ارزيابي هاي کمي ، رديابي و آناليز مي شود.
ميزان انعکاس به طور گسترده اي به شرايط فيزيکي ماده ي طرف ديگر سطح مرزي و شرايط فيزيکي مخصوص ماده ي اوليه بستگي دارد.ا مواج صوتي تقريبا به طور کامل در سطح مرزي فلز – هوا منعکس مي شوند ، به صورت جزئي در سطح مرزي فلز- مايع يا فلز- جامد انعکاس پيدا مي کنند. ميزان انرژي منعکس شده به صورت اصلي به خواص معين ماده بستگي دارد.
عيوبي شبيه به ترک ها ، حفره هاي انقباضي ، عدم نفوذ ، حفره هاي عميق و عيوب پيوندي که مثل سطح تماس فلز و گاز عمل مي کنند را مي توان به راحتي توسط اين روش رديابي کرد ناخالصي ها و ساير ناپيوستگي هاي فلز را هم ميتوان توسط انعکاس جزئي و پديده تفرق موج اولتراسونيک رديابي و پيدا کرد اين روش مرسوم NDT داراي کاربردهاي فراواني مي باشد مثل مشخص کردن خواص پيوند ، اندازه گيري ضخامت قطعات ، اندازه گيري خوردگي و تخمين خواص فيزيکي ماده مثل ريز ساختار.
تست التراسونيک بيشتر در رنج فرکانس بين ۱- ۲۵ مگاتز انجام مي گيرد.

مزایای دوره بازرسی جوش چیست؟

شرکت های جوشکاری نیازمند بازرس جوش هستند تا از عیب های قطعات به هم متصل شده پیشگیری نمایند. پس از مزایای این دوره آموزش افراد علاقمند تبدیل به کارشناسان متخصص و فنی که از نیرو های مهم یک کشور محسوب می گردد می باشد. رشد و شکوفایی روش های آموزشی متنوع نیرو های ماهر و فنی یکی دیگر از مزایای دوره بازرسی جوش است ، حتی دوره بازرسی جوش با توجه به شرایط مخاطبین مطابق با مدل های جهانی طراحی گردیده است.

تست های مخرب و غیر مخرب

بازرسی یکی از مراحل بسیار مهم در هر فرایند صنعتی محسوب می شود. شاید بتوان اساسی ترین هدف بازرسی را ایجاد اطمینان از تولید محصول با کیفیت و نظارت بر استمرار فرآیند تولید دانست. از گذشته های دور ، عمل بازرسی به منظور کشف اشتباهات و معایب ، جدا کردن محصولات سالم از معیوب و نگهداری سوابق قطعات و تجهیزات مورد بازرسی انجام شده است. اهمیت بازرسی به اندازه ای است که در تمامی مراحل تولید قطعه و حتی پس از آن بازرسی باید به صورت منظم انجام شود. روش های آزمون مواد به دو دسته آزمون های مخرب و آزمون های غیر مخرب تقسیم می شوند.

در این میان روش هایی که از آن ها به عنوان تست مخرب (DT) یاد می شود ، همانند تست های غیر مخرب (NDT) از اهمیت بالایی برخوردارند. این آزمون ها در مهندسی مواد و متالورژی جلوه بیشتری دارند.خصوصا آزمون های مکانیکی مواد که عملکرد موفقیت آمیز فلزات در کاربردهای مهندسی و طراحی را مشخص می کنند.(دوره های بازرسی جوش در شیراز)

تست مخرب

آزمون ها جزو اساسی هر فعالیت مهندسی است. از مرحله تولید یک ماده (خواه فلزی باشد یا از جنس دیگر) گرفته وهنگام شکل دادن آن قطعه تا سرهم کردن آنها (که جوشکاری بخشی از این فرایند است) به منظور ایجاد یک فراورده صنعتی باید بازرسی و آزمون به صورت مرتب انجام گیرد. علاوه بر آن نیاز به آزمون با تمام شدن فرایند تولید و مونتاژ از بین نمی رود و باید قطعه در طول عمر کاریش مورد ارزیابی و بازرسی قرار گیرد.(دوره های مشاوره بازرسی جوش در شیراز)

با تست های مخرب DT آشنا شویم

تست های مخرب DT از آن دسته از تست ها یا بازرسی هایی هستند که بر روی نمونه مواد انجام می گیرد و در آن قطعه مورد نظر آسیب می بیند و یا می شکند. در این روش از بازرسی نمونه برداری اهمیت پیدا می کند. تعیین استحکام کششی ماده از طریق کشش آن در حد شکستن از نمونه های بازرسی مخرب است. از تست های مخرب می توان برای تایید دستورالعمل جوشکاری و کیفیت جوشکاری استفاده نمود که استانداردهای مختلفی برای آن تعیین شده است.(دوره های بازرسی جوش در شیراز)

 در بازرسی های مخرب خواصی از قبیل:

 استحکام کششی فشاری و برشی در دماهای مختلف

 سفتی

سختی

استحکام ضربه

 پدیده خستگی و خزش که تابع زمان هستند و مقاومت به خوردگی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

تست های غیر مخرب

به منظور اطمینان از کیفیت قطعات تولیدی و یا صحه‌گذاری فرآیندهای صنعتی ، انجام آزمون‌های استاندارد در آزمایشگاه‌ های دارای تأیید صلاحیت ، به عنوان یکی از ابزارهای کنترل کیفیت مورد استفاده تولید کنندگان و پیمانکاران ؛ روز به روز در حال گسترش می‌باشد. در عین حال در بسیاری از موارد ، انجام آزمون منوط به نمونه‌ برداری و تخریب  نمونه مورد آزمون می‌باشد. از سوی دیگر در بسیاری از شرایط واقعی در پروژه ‌های صنعتی ، امکان نمونه‌ برداری و یا تخریب قطعه مورد نظر فراهم نبوده و یا مستلزم هزینه‌ های بسیار سنگینی می‌باشد.

آزمون‌ های غیرمخرب (NDT ) به روش‌های ارزیابی و آزمونی اطلاق می‌شود که هیچ ‌گونه آسیب و تغییری در ماهیت و عملکرد قطعات و مجموعه‌ های مورد آزمون ایجاد نمی‌کنند. با توسعه دانش ، مهندسی و  فناوری آزمون‌ های غیر مخرب نیز توسعه قابل توجهی داشته است و امروزه این امکان را برای مهندسان فراهم نموده است تا بتوان با روش‌های استاندارد و با بالاترین دقت ‌های مهندسی و بدون تخریب قطعات ، نسبت به انجام آزمون‌ های مربوطه و همچنین عیب‌ یابی قطعات تولیدی اقدام نمود.(دوره تست های غیر مخرب در شیراز)

ویژگی‎ها و مزایای آزمونهای غیر مخرب

– امکان انجام آزمایش‎های غیر مخرب روی تمامی قطعات تولیدی

– امکان انجام آزمایش‎های غیر مخرب مختلف به صورت همزمان یا متعاقبا یکی بعد از دیگری روی یک قطعه

– امکان تکرار آزمایش‎ها روی یک قطعه

– کاهش هزینه ‎های تولید با انجام این آزمایش‎ ها در حین فرآیند تولید و شناسایی به موقع عیوب و جلوگیری از اتلاف بیشتر مواد و نیروی انسانی

– افزایش ایمنی با شناسایی به موقع عیوب در قطعات حساس و جلوگیری از شکست زودرس آنها که می‎ تواند به از بین رفتن تجهیزات و زیان‎های مالی و در مواردی حتی زیان‎های جانی منجر شود

– افزایش کیفیت تولید و بالا بردن درصد اطمینان در ارتباط با تولید قطعات سالم

– قابلیت حمل و نقل تجهیزات مربوط به این گونه آزمون‎ها و استفاده از آنها در محل کار

محتویات پک آموزشی بازرسی جوش و تست های مخرب

این پک شامل جزوات و دی وی دی های آموزشی بازرسی جوش می باشد.

  • آشنایی با انواع بازرسی جوش
  • اصول بازرسی چشمی اتصالات جوشی VT :(آشنایی با عیوب جوش کاری – PQR و WPS نویسی – انواع روش های بازرسی و…)
  • بازرسی به روش مایع نافذ PT :(محدودیت ها و مزیت ها تست مایعات نافذ –  تمیز کاری در تست مایعات نافذ و…)
  • بازرسی به روش ذرات مغناطیسی MT :(محدودیت ها و مزیت ها تستذرات مغناطیسی – مفاهیم پایه مغناطیس –  تئوری مغناطیس و…)

  • بازرسی به روش مافوق صوت UT :(محدودیت و مزایاي این روش – معرفی انواع تجهیزات آلتراسونیک و…)
  • نحوه ورود به بازار کار(دوره بازرسی جوش در شیراز)

آموزش مجازی آپادانا

برای آموزش دوره بازرسی جوش و تست های غیر مخرب با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

تماس با ماتبریز – خیابان آزادی – جدیری جنوبی – ساختمان ۱۷

برای ثبت نام آنلاین دوره آموزشی بازرسی جوش و تست های غیر مخرب روی لینک زیر کلیک کنید

به ما امتیاز دهید