×

آشنایی با داروهای بیماری‌های قلبی عروقی

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
به ما امتیاز دهید

(آشنایی با داروهای بیماری‌های قلبی عروقی)بیماری‌های قلبی به مجموعه بیماری‌هایی گفته می‌شود که باعث اختلال در جریان گردش خون بدن میگردد. این بیماری مربوط به رگ‌ها و قلب بوده که وظیفه خون رسانی به مغز و دیگر قسمت‌های بدن را بر عهده دارند. اختلال در کار هر یک باعث آسیب به مغز یا حتی کلیه می‌شود. گاهی به دلایل ژنتیکی، عدم کنترل و پیشگیری و یا سایر بیماری‌ها، این اختلالات به وجود می‌آید که برای درمان نیاز به داروهای قلبی است. (آشنایی با داروهای بیماری‌های قلبی عروقی)

داروهای بسیار زیادی برای بیماری های قلبی توسط پزشکان تجویز می شوند. به همین دلیل برای افرادی که مشکلات قلبی دارند و کسانی که از آنها مراقبت می کنند بسیار مهم است که با این داروها آشنایی داشته باشند. در چنین مواردی بهتر است به لیبل های داروها، توضیحات درج شده بر روی آنها و عوارض جانبی داروها توجه شود. (آشنایی با داروهای بیماری‌های قلبی عروقی)

نیتروکانتین

این داروی خوراکی به شکل قرص و یا پرل زیر زبانی می باشد که  برای کنترل فشارخون وکاهش درد قلبی تجویز می شود که به شکل قرصهای ریز و درشت صورتی رنگ نیز می باشد. قرصها با مقدار ۶/۲و۴/۶ میلیگرم می باشد که هر۸ تا ۱۲ساعت تجویز می شود و قرص های زیرزبانی نیز به شکل ژله ای و پرل می باشند که از آنها در زمان درد سینه بایستی استفاده کرددر زمان بروز درد سینه قرص زیر زبان گذاشته شود وتا قرص حل نشده است نباید آب دهان را قورت داد هر ۳تا۵ دقیقه در صورت نیاز تا سه بار قابل مصرف می باشدچنانچه با گذاشتن سه عدد قرص زیر زبانی با فاصله۵ دقیقه درد سینه کاهش نیافت حتما به مرکز درمانی مراجعه کنیدمی توانید جهت زودتر حل شدن قرص در مواقعی که درد سینه شدید است قرص را با سرسوزن سوراخ کنید.قرص های خوراکی را با معده خالی ۱ ساعت قبل از غذا یا ۲ساعت بعد از غذا بایک لیوان پر آب مصرف کنید.ممکن است با مصرف قرص دچار سردرد شویدکه از عوارض آن در برخی از افراد است، که در این مواقع می توانید از قرص استامینوفن استفاده کنیدودرصورت شدید شدن سردرد حتما به پزشک خود اطلاع دهید. (آشنایی با داروهای بیماری‌های قلبی عروقی)

آتورواستاتین

کاهش دهنده کلسترول خون می باشد واز خطر بروز سکته قلبی و سکته مغزی در افرادی که کلسترول بالا دارند، جلوگیری می کند. در کنار مصرف قرص حتما رژیم غذایی را هم رعایت کنید.رژیم کم چرب داشته باشید. در صورتیکه بیماری کبدی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید وبهتر است قبل از شروع قرص آزمایش کبدی داده و از سلامت کبد باخبر شوید.این دارو حتما باید با تجویز پزشک شروع شود تا از لزوم مصرف قرص اطمینان داشته باشید از مصرف خودسرانه قرص بپرهیزید ومقدار آن را کم یا زیاد نکنید.بهتر است دارو را  همراه غذا میل نمایید. (آشنایی با داروهای بیماری‌های قلبی عروقی)

پنتوپرازول

این قرص به شکل ۲۰ و۴۰ میلی گرمی می باشدکه کاهش دهنده اسید معده است درد معده راکمتر می کند بهتر است یک ساعت قبل از صبحانه وبا معده خالی مصرف شود. مقدار دارو را تغییر ندهید سرخود دارو را کم یا زیاد نکنید ممکن است خطر ابتلا به اسهال را در شما افزایش دهد. جهت پیشگیری از زخم معده داده می شود و مصرف آن در صورت تجویز پزشک  ضروری می باشد.

آسپرین

قرص آسپرین معمولا بادوز  ۸۰ میلی گرم برای شما تجویز می شود این دارو از چسبندگی پلاکتی جلوگیری میکند و رقیق کننده خون می باشد. چند دقیقه بعد از خوردن قرص اثرش شروع می شود و دو ساعت بعد به اوج می رسد. از عوارض آن سوزش سردل، درد معده، تهوع و استفراغ می باشد بهتر است دارو با یک لیوان پرآب یا همراه غذا مصرف شود و ترجیحا با معده خالی مصرف نشود. اگر جراحی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.ممکن است لازم باشد قبل از جراحی دارو را قطع نمایید.در صورت وجود خونریزی از لثه ،مدفوع تیره و یا  ادرار خونی حتما به پزشک اطلاع دهید. قرص های آسپرین در مجاورت حرارت و  رطوبت هوا به سرعت هیدرولیز می شوند. بایستی از آنها درجای خشک ومرطوب نگهداری کنید تا فاسد نشوند و بیشترین اثر را داشته باشندبهتر است ظهرها به همراه غذا مصرف شود. (آشنایی با داروهای بیماری‌های قلبی عروقی)

دوره نسخه پیچی داروخانه

سرفصل‌های دوره تکنسین داروخانه پیشرفته

آشنایی با داروهای خاص

تایید نسخ خاص و تک قلمی در سیستم بیمه

ثبت و تایید نسخ کاغذی و آنلاین

ثبت فاکتور شرکت های دارویی

فعال سازی بارکدهای دارویی غیر فعال

محاسبه درصد بیمه نسخ خاص (شیمی درمانی، ام اس و…)

مدیریت انبار و موجودی داروخانه

نرم افزار داروخانه پیشرفته (تعریف پزشک، دارو، کد بیمه و…)

سرفصل‌های دوره تکنسین داروخانه مقدماتی

آشنایی با اشکال دارویی

دسته‌های درمانی داروها

فرآورده‌های آرایشی بهداشتی

داروهای گیاهی

تجهیزات پزشکی

نسخه خوانی و قفسه چینی دارو

به ما امتیاز دهید