×

آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
به ما امتیاز دهید

آموزشگاه آپادانا در تبریز

(آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی)بیماری‌های قلبی عروقی یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی در جوامع جهانی به حساب می‌آیند. این بیماری‌ها به علت تخریب عروق خونی باعث اختلال در جریان خون به قلب می‌شوند و ممکن است منجر به عوارض جدی شوند. برخی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی عبارتند از:

1. آنژین صدری: درد یا فشار در قفسه سینه که معمولاً به علت کاهش جریان خون به عروق قلبی ایجاد می‌شود.

2. ایسکمی قلبی: ایجاد کمبود خون و اکسیژن در عضله قلب که ممکن است منجر به آسیب قلبی شود.

3. آریتمی‌ها: نابسامانی در ضربان قلب که می‌تواند ضربان قلب را به شدت افزایش دهد یا کاهش دهد.

4. انفارکتوس میوکارد: نفوذ خون به عضله قلبی که ممکن است باعث مرگ عضله قلبی شود.

در دوره تکنسین داروخانه در آموزشگاه آپادانا در تبریز، دانشجویان علاوه بر آموزش مبانی داروسازی، با مفاهیم پایه پیرامون بیماری‌های قلبی عروقی نیز آشنا می‌شوند. این آموزش شامل شناخت بیماری‌ها، علائم و عوامل خطر، و همچنین نقش داروها در مدیریت این بیماری‌ها می‌شود.

تکنسین‌های داروخانه در پردازش نسخه‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی نیز دقت و دانش کافی را دارند تا به بیماران کمک کنند و داروهای مرتبط با این بیماری‌ها را صحیح تحویل دهند. این دوره آموزشی به ترکیبی از دانش داروسازی و مفاهیم پزشکی می‌پردازد تا فارغ‌التحصیلان آماده بهره‌برداری از مهارت‌های تخصصی در زمینه بهبود سلامتی بیماران باشند.

آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری‌های قلبی و عروقی که به اختصار به آنها «بیماری قلبی» نیز گفته می‌شود، به دسته‌ای از مشکلات اطلاق می‌شود که اغلب آنها به پروسه‌ای با عنوان «آترواسکلروزیس» مرتبطند.

آترواسکلروزیس موقعی ایجاد می‌شود که کانون‌های تجمع چربی (پلاک) در دیواره سرخرگ‌ها ایجاد شود. ایجاد این پلاک‌ها باعث تنگ شدن عروق شده و موجب می‌گردد که خون به سختی در آن‌ها جریان یابد. با تشکیل لخته خون در نقطه تنگ‌شده، جریان خون به‌طور کامل قطع می‌شود. به این حالت سکته می‌گوییم که ممکن است در مغز یا قلب اتفاق بیفتد. در این مقاله به انواع شایع بیماری‌های قلبی و عروقی خواهیم پرداخت. (آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی)

سکته یا حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی و یا سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق کرونر (معمولا توسط لخته خون) بسته می‌شود. این حمله باعث کمبود و یا فقدان خون در بخشی از قلب می‌شود. کمبود خون و یا فقدان می‌تواند باعث مرگ آن بخش از قلب شود. این بیماری یکی از انواع شایع بیماری قلبی در آمریکا بوده و سالانه حدود یک میلیون حمله قلبی در این کشور رخ می‌دهد. (آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی)

علائم هشدار دهنده حمله قلبی شامل موارد زیر است:

  • درد قفسه سینه
  • درد در پشت، دستها، گردن و یا فک شما
  • تنگی نفس
  • تهوع یا استفراغ
  • تپش قلب سریع و یا نامنظم
  • سایر نشانه‌ها از جمله، خستگی، اضطراب،سوء هاضمه و یا سوزش معده

در حمله قلبی بیشتر افراد معمولا یک یا دوتا از نشانه‌های زیر را حس می‌کنند. نشانه‌های حمله قلبی در بعضی از خانم ها ممکن است متفاوت با آقایان باشد، این نشانه ها می‌تواند شامل سوزش معده، تپش قلب نامنظم، صرفه و یا ازدست دادن اشتها باشد.

نادیده گرفتن نشانه‌های بیماری قلبی باعث بتاخیر افتادن درمان و درنتیجه صدمه بیشتر به بافت قلب می‌شود. اگر شما دچار حمله قلبی شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید و خودتان بصورت عادی سعی به مراجعه به پزشک و یا بیمارستان نکنید، چرا که پرسنل اورژانس می‌توانند، درمان‌های اولیه را روی شما اعمال کنند. بتاخیر انداختن درمان می‌تواند باعث آسیب بیشتر به قلب و یا حتی مرگ شود. (دوره تکنسین داروخانه در تبریز) (آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی)

آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی، که بعضاً به عنوان نارسایی احتقانی قلب نیز شناخته می شود، ناتوانی عضله قلب در پمپاژ خون مورد نیاز بدن می باشد. وظیفه ی اصلی قلب خون رسانی به سراسر بدن است و وقتی قلب نارسا می شود، قادر به انجام این وظیفه نخواهد بود. برخی از بیماری ها مانند بیماری عروق کرونر (تنگ شدن شریان های خون رساننده به قلب) یا فشار خون بالا، به قلب آسیب رسانده و در نهایت منجر به این بیماری می شوند.

توجه به این نکته ضروری است که نارسایی قلبی با سکته یا حمله قلبی متفاوت است. (البته افرادی که نارسایی قلبی دارند، اغلب سابقه حمله دارند.) در سکته قلبی، عروق خون رساننده به قلب به علت انسداد، توانایی خون رسانی به قلب را از دست می دهند که این وضعیت منجر به مرگ این سلول ها می شود. نارسایی قلبی ممکن است در نتیجه سکته قلبی رخ دهد. (آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی)

تمام شرایطی که منجر به نارسایی قلبی می شوند، به طور کامل برگشت پذیر نیستند، اما درمان می تواند علائم و نشانه های نارسایی قلبی را بهبود بخشیده و طول عمر را بیشتر کند. تغییرات سبک زندگی – مانند ورزش، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، مدیریت استرس و کاهش وزن – می توانند کیفیت زندگی را بهبود بخشند. (آموزش نسخه پیچی در تبریز)

یکی از راه های پیشگیری از نارسایی قلبی کنترل زمینه های بروز این بیماری مانند بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، دیابت یا چاقی است.

آریتمی (اختلالات ریتم قلب)

آریتمی به معنی ریتم غیرطبیعی قلب است. انواع مختلفی از آریتمی وجود دارد. در شرایط آرتیمی، ضربان قلب کند، تند و یا نامنظم می‌شود.
آریتمی می‌تواند راندمان کار قلب را تحت تاثیر قرار دهد. با ضربان قلب نامنظم، قلب ما ممکن است توانایی کافی برای پمپ خون جهت برطرف کردن نیازهای بدن را نداشته باشد. (آموزش تکنسین داروخانه در تبریز)

آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی

بیماری های دریچه ای قلب

بیماری دریچه ای قلب زمانی رخ می دهد که دریچه های قلب شما به درستی کار نمی کنند. بیماری دریچه ای قلب می تواند ناشی از تنگی دریچه یا نارسایی دریچه باشد. در شرایط بیماری دریچه ای قلب، بافت هایی که فلپ دریچه را تشکیل می دهند سفت تر می شوند، و باز شدن دریچه را با مشکل و اختلال مواجه می کنند.

در نتیجه مقدار خونی که می تواند از طریق آن جریان پیدا کند کاهش می یابد. اگر تنگی دریچه خفیف باشد، ممکن است عملکرد کلی قلب کاهش نیابد. با این حال، دریچه می تواند آنقدر باریک (تنوتیک) شود که عملکرد قلب کاهش یافته و سایر ارگان های بدن ممکن است جریان خون کافی را دریافت نکنند. (آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی)

برخی از افراد مبتلا به بیماری دریچه قلب ممکن است برای چندین سال علائمی نداشته باشند. هنگامی که علائم و نشانه ها ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سوفل قلب (به صداهای غیرمعمول قلب گفته می‌شود) زمانی که پزشک با گوشی پزشکی به صدای قلب گوش می دهد، می تواند متوجه این عارضه شود.
  • درد قفسه سینه
  • تورم شکم (شایع تر با نارسایی تری کوسپید (نارسایی دریچه سه لتی) پیشرفته)
  • خستگی
  • تنگی نفس، به خصوص در حال فعالیت یا دراز کشیدن
  • تورم پا به خصوص در قسمت مچ پا
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • ضربان نامنظم قلب

در مقاله بعد با انواع داروهای بیماری‌های قلبی عروقی آشنا خواهیم شد.

آشنایی با دارو های بیماری های قلبی

آشنایی با داروهای مرتبط با بیماری‌های قلبی بسیار مهم است زیرا بیماری‌های قلبی از جمله بیماری‌های زنده‌خوان و پرخطر هستند. داروهای مرتبط با این بیماری‌ها به منظور کنترل فشار خون، کاهش التهابات عروق، بهبود عملکرد قلب و کاهش خطر عوارض مختلف قلبی تجویز می‌شوند. این داروها می‌توانند شامل بتابلاکرها، ACE inhibitorها، دیورتیک‌ها، آنتی‌کوآگولانت‌ها و دیگر دسته‌های دارویی باشند.

دوره تکنسین داروخانه در آموزشگاه آپادانا در تبریز نقش مهمی در افزایش آگاهی و تخصص تکنسین‌ها در زمینه داروهای بیماری‌های قلبی دارد. این دوره با ارائه مطالب تخصصی در زمینه داروهای قلبی، به دانشجویان اجازه می‌دهد تا نه تنها داروهای مرتبط با این بیماری‌ها را شناخته و تفکیک کنند، بلکه نیازهای بیماران قلبی را به خوبی متوجه شوند و به آنها مشاوره‌های دقیقی ارائه دهند. این آموزش می‌تواند نقش مهمی در بهبود مراقبت از بیماران قلبی ایفا کند و تکنسین‌های داروخانه را به عنوان اعضای ارزشمند تیم بهداشتی تقویت کند.

آشنایی با شایع‌ترین بیماری‌های قلبی عروقی

سرفصل‌های دوره تکنسین داروخانه پیشرفته

  • آشنایی با داروهای خاص
  • تایید نسخ خاص و تک قلمی در سیستم بیمه
  • ثبت و تایید نسخ کاغذی و آنلاین
  • ثبت فاکتور شرکت های دارویی
  • فعال سازی بارکدهای دارویی غیر فعال
  • محاسبه درصد بیمه نسخ خاص (شیمی درمانی، ام اس و…)
  • مدیریت انبار و موجودی داروخانه
  • نرم افزار داروخانه پیشرفته (تعریف پزشک، دارو، کد بیمه و…)

سرفصل‌های دوره تکنسین داروخانه مقدماتی

  • آشنایی با اشکال دارویی
  • دسته‌های درمانی داروها
  • فرآورده‌های آرایشی بهداشتی
  • داروهای گیاهی
  • تجهیزات پزشکی
  • نسخه خوانی و قفسه چینی دارو
به ما امتیاز دهید