×

در مورد فن بیان بیشتر بدانیم

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
به ما امتیاز دهید

اگر ارتباطات کلامی انسانی را شامل پنج دسته مذاکره، مناظره، مباحثه، گفتگو و سخنرانی بدانیم، سخنرانی و سخنوری عالیترین نوع ارتباط کلامی انسانی است. بنابراین اگر ما مهارت های لازم برای سخنرانی و سخنوری را کسب کنیم، می توانیم مدعی باشیم که در سایر مهارت های ارتباطی انسانی هم به تسلط کافی و وافی رسیده ایم. برای رسیدن به جایگاه سخنوری حرفه ای ما به مهارت های مختلفی نیازمندیم. (در مورد فن بیان بیشتر بدانیم)

تحلیل زبان بدن، اشراف به مهارت های ارتباطی، بیان موثر، فن بیان، آموزش مبانی سخنوری حرفه ای، خبرخوانی، نحوه تهیه نطق، محتواسازی، آشنایی با مبانی شعر و ادبیات، تاریخ تفکر انسانی، جامعه شناسی، روانشناسی، سیاست، تعلیم و تربیت، اقتصاد، هنر، ادیان و مذاهب از جمله این مهارت هاست.

به عبارت ساده تر یک سخنور و سخنران حرفه ای باید  اولا روش سخنرانی را بشناسد و ثانیا یک انسان شناس باشد تا بتواند برای انسان ها سخنرانی کند، روی آن ها تاثیر بگذارد و آن ها را در مسیر دلخواه خود رهنمون شود. (در مورد فن بیان بیشتر بدانیم)

فن بیان چیست؟

فن به معنی تکنیک است و فن بیان یعنی این که بتوانید در هر زمانی و متناسب با هر شرایط و در مقابل هر شخصی سخنان به جا و درست را بر زبان بیاورید. برخی از افراد بر این باورند که فن بیان یعنی پرحرفی و حاضر جوابی ؛ در صورتی که اصلاً چنین مفهومی از فن بیان صحیح نیست. فن بیان یعنی اینکه شما بتوانید یک محتوای ارزشمند و مفید با رعایت تکنیک های صحیح کلامی به همراه بیانی رسا و واضح در اختیار مخاطب قرار دهید. به معنای ساده تر یعنی اینکه بتوانید منظور خود را به بهترین شکل ممکن به مخاطب انتقال دهید. فکر می کنم این درست ترین تعریف از فن بیان باشد. (در مورد فن بیان بیشتر بدانیم)

پس فن بیان توانایی صحبت کردن در هر زمان، مکان و هر شرایطی متناسب با مخاطب با بالاترین تأثیر است.

کاربردهای فن بیان

فن بیان آنقدر گسترده‌است که ما تنها در ادامه به برخی از کاربردهای آن اشاره می‌کنیم؛

  • سخنرانی و صحبت در جمع
  • گویندگی و مجری‌گری
  • مشاوره و روان‌شناسی
  • وکیل‌ها برای دفاع ارائه دلایل (و البته قاضی)
  • در هنگام مصاحبه یا معرفی خود در برنامه‌های مختلف
  • در جلسات مصاحبه استخدام
  • هنگام انجام کارهای روزمره و صحبت کردن با دوستان
  • استفاده از آن برای گرفتن حق خود
  • بیان احساسات خود به طور صحیح

صدا  در فن بیان

ابتدا به اولین قسمت فن بیان یعنی صدا می پردازیم. منظور از داشتن یک صدای قدرتمند و استاندارد و حرفه ای، ویژگی های ذاتی و ژنتیکی صدا نیست. تفاوت یک صدای حرفه ای و استاندارد با یک صدای مبتدی در نوع تنفس و کارکرد عضلاتی است که در تولید صدا نقش دارند. به هیچ وجه صدای خود را با کسی مقایسه نکنید. قرار نیست صدای شما شبیه کسی شود.

تمرین های صداسازی و تنفس، صدای شما را نسبت به صدایی که اکنون در اختیار دارید، حرفه ای تر و زیباتر و اثرگذارتر می کند. نحوه کارکرد تارهای صوتی حنجره در اختیار ما نیست و ما کنترلی روی نحوه عملکرد آن نداریم. فقط در زمان هایی که از صدای خود به صورت نامناسب و نابجا استفاده می کنیم به دلیل گرفتگی صدا متوجه عملکرد تارهای صوتی حنجره می شویم. (در مورد فن بیان بیشتر بدانیم)

اما آنچه که در موضوع تنفس و صداسازی مهم است، نحوه ضربه زدن با هوا به تارهای صوتی حنجره است. هرقدر کنترل شما روی هوایی که تنفس می کنید بیشتر باشد و قدرت و سرعت عمل این ضربه دقیق تر باشد، شما از کیفیت صدای استانداردتری برخوردار هستید. به همین دلیل تنفس شکمی یا دیافراگمی بهترین نوع تنفس برای تولید صداست.

بیان اصولی و صحیح یکی از اصول تاثیرگذاری و کاریزمای ارتباطی می‌باشد. با رعایت کردن این اصول می‌توانیم اعتبار خود را بالا ببریم و این افزایش اعتبار خود اعتمادساز است. بنابراین کلام فردی که اصول بیانی به این مهمی را رعایت می‌کند نافذتر می‌شود.

در این محصول مهم‌ترین اصل این خواهد بود که ما اجازه نداریم به هر شکل که تمایل داریم کلمات را تلفظ کنیم. بلکه کلمات باید کاملا کنترل شده و صحیح بیان شوند.

تلفظ صحیح و بیان واضح کلمات

احتمالا برخورد داشته اید افرادی که سریع و ناواضح صحبت میکنند. برای هر جمله باید بپرسیم ببخشید چی ؟ نشنیدم ! یا گاها درهم صحبت میکنند و کلامشان واضح نیست. این موضوع مهمی است که خیلی از اوقات قدرت محتوای خوب ما را از بین می‌برد. احتمالا دیده‌اید استاد دانشگاهی که محتوا و اطلاعات خیلی خوبی دارد ولی وقتی صحبت می‌کند کسی متوجه نمی‌شود او چه می‌گوید.

یکی از مهم ترین دلایل این موضوع این است .که شما یا فردی که ناواضح حرف می زند تک تک حروف را به صورت دقیق و واضح تلفظ نمی کنید. به همین دلیل کلامتان واضح بیان نمی شود. و در ادامه جملاتی که می گویید نامفهوم و دارای کلمات غیرواضح است. (در مورد فن بیان بیشتر بدانیم)

این آموزش یکی از کاربردی ترین آموزش هادر فن بیان است. در فن بیان حروف باید به درستی تلفظ شوند، و در بیان کردن تک تک حروف باید اندام  هایی آوایی تحرک داشته باشند.

پس نتیجه می گیریم که  تلفظ و ادای صحیح کلمات کمک میکند بیان ما واضح و تاثیرگذار باشد. و بتوانیم به بهترین نحو ممکن مفهوم مد نظر خود را انتقال دهیم و یک فرد کاریزماتیک باشیم.

تکنیک های فن بیان

 تکنیک های فن بیان شامل موارد متعددی مانند اکسان گذاری، تنالیته یا فراز و فرود صدا، تکیه کلام، تکیه هجا، انواع مکث ها و … می باشد که رعایت این تکنیک ها توانایی شما را در فن بیان بهبود می بخشد. اجرای این تکنیک ها به تمرینات مستمر خوانش شعر، متن خوانی، دیالوگ گویی و همچنین سخنرانی نیاز دارد. اغلب این تکنیک ها که سرانجام شما را به سوی لحن مناسب هدایت می کند در راستای درک مفاهیم مرتبط با موضوع سخنرانی، شعر، متن یا دیالوگ اتفاق می افتد.

لحن

لحن در فرهنگ دهخدا به معنی آوا، آهنگ و صوت است.

با توجه به این کلمات می‌توان نتیجه گرفت که لحن در صحبت کردن به معنای احساساتی است که از طریق بیان به مخاطب خود منتقل می‌کنیم. برای مثال زمانی‌که ناراحت و یا خشمگین هستیم بدون شک مخاطب این احساسات را در هم‌صحبتی با ما متوجه می‌شود. (در مورد فن بیان بیشتر بدانیم)

اهمیت لحن مناسب در فن بیان چیست؟

تصور کنید که قصد دارید برای جمعی از افراد سخنرانی کنید. برای مثال به عنوان مدیر قصد دارید در مورد اهداف کسب و کارتان و برنامه‌های جدیدی که در ذهن دارید با کارکنان‌تان صحبت کنید.

اگر لحن مناسب را نداشته باشید، ممکن است در پایان سخنرانی، مخاطبان‌تان:

  • از شنیدن صحبت‌های شما دچار سوءتفاهم شوند،
  • به خوبی به منظور شما پی نبرند،
  • شما را مورد تمسخر قرار دهند و صحبت‌های‌تان را جدی نگیریند،
  • شما را محکم و با اطمینان در انجام تصمیم‌های‌تان نبینند.

لازم است بدانید که اگر:

  • با هیجان صحبت نکنید، مخاطبان‌تان هیجان و اشتیاق لازم برای تلاش را به دست نمی‌آورند،
  • محکم و با اطمینان صحبت نکنید، مخاطبان‌تان به‌طور جدی به کار مشغول نمی‌شوند و شما را به عنوان فرد با اراده‌ای نمی‌بینند،
  • با خشونت صحبت کنید و به انجام هر کاری تاکید داشته باشید، مخاطبان‌تان با ترس به صحبت‌های شما عمل می‌کنند،

و به‌طور کلی هر لحنی داشته باشید، صحبت‌های‌تان به شکل دیگری در ذهن مخاطبان‌تان نقش می‌بندد.(در مورد فن بیان بیشتر بدانیم)

سرفصل‌های دوره آموزشی فن بیان و سخنوری

  • مهارت‌های کلامی و تقویت حنجره
  • آشنایی با مهارت های ارتباطی موثر
  • نگارش متن سخنرانی
  • راهکارهای رفع خجولی
  • اصول متقاعد سازی
  • روش های حاضر جوابی، بداهه گویی
  • زبان بدن
  • مدیریت جلسات
  • روش های غلبه بر ترس و استرس در سخنرانی
به ما امتیاز دهید